Звіт-інтерв’ю про поїздку до Нідерландів в рамках програми ЄС «Мери за економічне зростання»

Шановна громадо! Рада представити Вам свій звіт та міркування про навчальну поїздку до Нідерландів в рамках проекту M4EG за програмою Країни Східного партнерства.    

Отже. Дуже правильним для мене з точки зору розуміння принципів розвитку та взаємодії в сучасному суспільстві була продумана та побудована програма навчальної поїздки до Нідерландів: від глобальної стратегії до конкретних прикладів втілення її (наприклад, на виробництві).

Спершу нас, учасників поїздки, ознайомили із загальним уявленням про країну, яка займає почесне 4 місце у світі за показником індексу щастя (вважаю, що це найважливіший показник розвитку країни).  Потім в Міністерстві економіки та клімату нам розповіли про стратегію економічного розвитку країни, яка має назву Золотий трикутник і полягає у співпраці наукових установ, бізнесу та влади. Результатом такої співпраці є прийняті виважені, узгоджені рішення у пріоритетних секторах, які враховують інтереси всіх можливих сторін. Кажу можливих сторін, тому що опосередкований вплив будь-якого процесу може розрахувати лише наукова або освітня установа, а не влада чи бізнес.

Після ознайомлення з основною стратегією ми перейшли до конкретних прикладів. Нам показали, як працює золотий трикутний в сфері туризму, промисловості, безпеки, будівництва розумного району проживання, сільського господарства та у сфері надання різноманітних послуг.

Певно, причиною такої вдалої побудови структури та наповнення навчальної поїздки є те, що організована вона була компанією ECORYS – однією з найстаріших в Європі компаній з економічних досліджень і консалтингових послуг (90-річна історія роботи). Мене дійсно вразило та надихнуло розуміння того, наскільки чітка та зрозуміла стратегія розвитку економіки розроблена керівництвом країни. А також те, що ця стратегія донесена, прийнята та втілюється на всіх рівнях. Протягом всієї поїздки практично в кожному муніципалітеті, де ми були прослідковується або напряму нам вказували на цей золотий трикутник, тобто вся країна розумієте та втілює прийняту та затверджену стратегію розвитку.

Враховуючи те, що в нашому селищі Немішаєве є і приватний бізнес, і наукові та освітні установи, і орган місцевого самоврядування, які відкриті до співпраці та зацікавлені у такій взаємодії заради економічного розвитку та комфорту мешканців, ми можемо використати принцип золотого трикутника і в нашій роботі. Тим паче, що ми переконалися в його позитивному ефекті та практичності на прикладі Нідерландів. В Україні загалом та в нашій громаді зокрема ми маємо значно кращі можливості та ресурси, ніж мають Нідерланди. Питання лише в правильному підході до стимулювання та сприянні підприємницькій діяльності.

 Коли ми гостювали в муніципалітеті міста Вере, то мені врізалися в пам’ять слова їх мера: «Що хочуть бачити люди? За чим до вас приїдуть туристи? А люди хочуть бачити самобутність, автентичність, характерні риси території, не хочуть бачити всюди все однакове!»  І я знову згадала про рідне селище, про нашу країну: нам є що показати, чим зацікавити. Тому необхідно більш ретельно працювати в напрямку впізнаваності території, брендингу, розробити візитівку громади. А впізнаваність у свою чергу приверне увагу до цікавих подій в нашій громаді та збільшить кількість людей, які відвідуватимуть наші заходи.

А ми дійсно маємо певні напрацювання:

  • фестиваль картоплі, де поєднані гастрономічні та традиційні народні гуляння;
  • фестиваль театрів поза сценою Osten-Saken Off-stage Festival, де переплітаються народні традиції та звичаїв з новим театральним форматом (вистави просто неба на руїнах графської садиби);
  • фестиваль авторської та народної пісні;

Враховуючи вищенаведене, актуальним для нашої громади також буде відновлення веломаршруту Київська сотка, що пролягав би знов нашою місцевістю.

Все це необхідно грамотно супроводжувати сувенірною продукцією з інформуванням. Наприклад, сувенір, на якому є QR-код – таке собі поєднання традицій та SMART-технологій.

Тепер я бачу чітко як це працює, для чого потрібний брендінг території, і як треба берегти та позиціонувати надбання нашого народу, рідної громади.

Також зібрала ідеї для організації платформи обміну досвідом та співпраці на місцевому рівні, для сільського господарства, туризму, смарт-рішення. Всього в одному звіті й не описати! Але я намагалася зібрати всю можливу інформацію: фото, відео та аудіозаписи представлених нам презентацій. Про отриманий в поїздці досвід до сих пір з захопленням розповідаю своїм колегам, також готова виступити з презентацією для депутатського корпусу громади та всім, кому буде це цікаво.

Корисним було усвідомлення того, що пункт «Створення центру безпеки громади» з нашого Плану місцевого економічного розвитку вже втілений та успішно працює в місті Гаага. Звісно, для потреб такого великого міста це ціла Гаазька дельта безпеки. Отже, і ми рухаємося в правильному напрямку.

Обмірковуючи, що Ініціатива може зробити, щоб підтримати у реалізації цих ідей, мені пригадалося гасло ECORYS: Ми допомагаємо нашим клієнтам приймати рішення, нарощувати потенціал для реалізації та передачі змін, а також надаємо індивідуальні консультації. Це саме те, що потрібно для підтримки.

Я бачу та розумію той позивний вплив, який Ініціатива вже зробила для моєї громади та всієї України. І ми дуже вдячні за це. Під час навчальної поїздки я чітко усвідомила, до чого нам варто прагнути.

Висловлюю щиру подяку Європейському союзу та Секретаріату проекту Мери за економічне зростання за організацію та фінансування навчальної поїздки до Нідерландів! Це було надзвичайно корисно та цікаво!

З великою повагою та вдячністю

Оксана Карповець-Лисенко

Заступник Немішаївського селищного голови,

радник з економічних питань